본 연구의 목적은 청소년지도사의 직무 영역인 국가직무능력표준(NCS) 27개 항목에 대한 청소년지도사의 슈퍼비전 요구정도를 파악하고, 27개 항목을 이론에 근거한 요인분석으로 행정기능 영역, 교육기능 영역 및 지지기능 영역으로 분류하여 각 기능별로 청소년지도사들의 슈퍼비전 요구도를 알아보는 것이다. 본 연구방법은 2019년 현재 전국에 등록되어 있는 807개 청소년수련 시설을 모집단으로 하였으며 본 연구를 수행하는 데 적합하다고 판단되는 청소년수련관련 시설에서 비할당표집 방법 중 임의표집방법을 적용하였다. 연구대상은 전국 청소년수련관련 시설 22개이며, 241명의 청소년지도사의 응답을 통해 자료를 수집 및 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년지도사의 국가직무능력표준(NCS)에 대한 슈퍼비전 요구 정도에 대한 중요 순서는 청소년 자치활동 지원 및 평가, 청소년 프로그램 기획 및 설계 , 사업 기획 , 청소년 프로그램 계획안 및 매뉴얼 작성, 청소년 프로그램 평가 계획 및 도구 개발 , 청소년생활지도 사례분석 및 계획, 네트워크 구축·운영, 청소년활동정보관리, 청소년기관 행정지원 , 청소년 프로그램 평가 실시 및 사후관리 등으로 나타났다. 둘째, NCS의 행정기능 영역에 대한 청소년지도사의 슈퍼비전 요구도 순서는 청소년프로그램 기획 및 설계, 사업 기획, 청소년프로그램 평가계획 및 도구개발, 청소년프로그램 계획안 및 매뉴얼 작성, 청소년기관 행정지원, 청소년프로그램준비, 자원봉사활동 슈퍼비전 및 평가, 청소년활동 인증 기획 프로그램작성, 청소년 자치활동 계획 및 교육 등으로 나타났다. 셋째, NCS의 교육기능 영역에 대한 청소년지도사의 요구도 순서는 청소년자치활동 지원 및 평가, 청소년프로그램 마케팅, 청소년활동정보관리, 청소년프로그램 실행, 교육훈련, 청소년활동 안전계획 및 교육, 청소년프로그램교육, 청소년현장실습지도, 청소년활동 인증 프로그램운영 순으로 나타났다. 넷째, NCS 지지기능 영역에 대한 청소년지도사의 슈퍼비전 요구도 순서는 네트워크 구축 운영, 청소년프로그램평가 실시 및 사후관리, 위생 점검 및 관리,청소년권익증진활동지원, 자원봉사활동 계획 및 모집, 청소년조사연구, 청소년생활지도 사례분석 및 계획, 청소년생활지도 실행 및 활용관리, 청소년프로그램평가 실시 및 사후관리 순으로 나타났다. 청소년지도사는 그들의 직무능력을 높이기 위해 교육관련 업무, 행정관련 업무 및 지지관련 업무 순으로 슈퍼비전을 요구하고 있다.
The purpose of this study is to identify the youth leaders' supervision requirements for 27 items of the National Standards for Occupational Education (NCS), which are the job areas of youth leaders, and to classify 27 items into administrative, educational, and supporting functional areas based on theory to recognize the youth leaders' supervision requirements for each function. This research method had 807 youth training facilities registered nationwide as of 2019 and applied a random sampling method among non-allocation labeling methods at facilities related to youth training that are deemed suitable for carrying out this study. The research target is 22 facilities related to youth training nationwide, and the data were collected and analyzed through responses from 241 youth leaders. The results of this study are as follows. First, the important order of youth guidanceers on the degree of supervision requirements for the National Occupational Skills Standards (NCS) is to support and evaluate youth self-governance activities, plan and design for youth programs, plan for youth programs, and prepare manuals, Development of plans and tools for evaluating youth programs, case analysis and planning of youth living maps, network establishment and operation, management of youth activities information, administrative support of youth institutions, implementation and follow-up of youth programs, etc. Second, the order of supervision requirements of youth guidance on the administrative function area of NCS is planning and designing youth programs, business planning, youth program evaluation plan and tool development, youth program planning and manual preparation, The report showed administrative support for youth institutions, preparation for youth programs, supervision and evaluation of volunteer activities, writing programs for youth activities certification, and planning and education for youth self-government activities. Third, the order of youth guidance on the education functional areas of the NCS is to support and evaluate youth self-governing activities, marketing youth programs, managing information on youth activities, implementing youth programs, training programs, planning and education for youth activities. It was followed by youth program education, youth field practice guidance, and youth activity certification programs. Fourth, the order of supervision requirements of youth guidance on NCS supporting functional areas is to operate network, conduct and follow-up assessment of youth programs, check and manage hygiene, support youth rights promotion activities, plan and recruit volunteer activities, and study on youth research, Youth life maps were analyzed and planned, youth life maps implemented and utilized, and youth program evaluations were conducted and follow-up management. Youth leaders are calling for a supervision in order to improve their job performance, in order to do education, administrative and support work.