호남지역에는 구례 화엄사나 연곡사, 해남 대흥사, 남원 실상사, 김제 금산사 등과 같이 창건 이후 법등이 이어져 내려오는 경우가 있는 반면, 사지로 전해오는 것들도 적지 않다. 그 중에서 호남지역을 대표하는 고려사지로는 화순 운주사지, 남원 만복사지·실상사지, 강진 월남사지, 완도 법화사지 등을 들 수 있다. 물론 익산 미륵사지의 경우도 고려사지의 형적을 여러 곳에서 볼 수 있지만 이의 창건이 삼국시기라는 점에서 본고의 대상에서는 제외하였다. 호남지역 고려사지는 가람배치에서 여러 특징이 간취되는 데 첫 번째로 들 수 있는 것이 바로 다양성이다. 즉 일탑일금당식을 비롯한 쌍탑일금당식, 일탑쌍금당식, 일탑삼금당식, 무탑식 등을 살필 수 있다. 이 외에도 석등의 위치를 통한 위상 변화와 삼금당 중 중금당이 아닌 서금당을 주불전 등으로 사용하는 사례는 삼국∼통일신라시기 사지에서 볼 수 없는 특징적인 요소로 파악할 수 있다. 두 번째로는 완도 법화사지에서 볼 수 있는 대형의 담장시설이다. 이는 사찰 외곽을 완전 방형으로 감싸고 있는데 이전 시기의 사지에서 볼 수 없는 대몽항쟁이라는 역사성과 기능성, 종교성 등이 함축된 유구로 판단해 볼 수 있다. 특히 120∼150cm 정도 되는 담장체는 다른 고려사지에서 보기 힘들 정도의 넓은 규모에 해당된다. 마지막으로 호남지역 고려사지에서 살필 수 있는 특징은 화순 운주사지(용강리 건물지)에서 볼 수 있다. 이는 기존에 발굴된 울진의 외선미리유적과 비교하여 고려 후기의 원(院)으로 파악하였다. 이외에도 호남지역에는 고려사지가 적지 않게 분포하고 있다. 그러나 대부분은 영암 사자사지와 같이 일부분에만 조사가 국한되어 자세한 가람배치를 살필 수 없다. 따라서 이에 대한 축조기법이나 특징들도 파악하기가 쉽지 않다. 아울러 사지는 여느 유적보다 현장에서 고민할 것이 매우 많다. 그런 점에서 건축고고학적 참여가 시급히 요구되는 바이다.
In the Honam area, while there are temples that have continued since its foundation, such as Gurye Hwaeomsa Temple, Yeongoksa Temple, Haenam Daeheungsa Temple, Namwon Silsangsa Temple, and Gimje, Geumsansa Temple but there are also considerably temple sites that have been handed down. Among them, the Goryeo temple sites representing the Honam area are Hwasun Unjusa Temple Site, Namwon Manboksa Temple Site and Silsangsa Temple Site, Gangjin Wolnamsa Temple Site and Wando Beophwasa Temple Site. Also, The traces of Goryeo Temple Site can be seen in various places in Iksan, Mireuksa Temple Site, but it was excluded from the paper in that it was founded in the Three Kingdoms period. There are various characteristics in the layout of Buddhist temple of Goryeo temple site in Honam area. The first is diversity. In other words, there are Pattern of Single Pagoda-Image Hall (one pagoda with one image hall), Two Pagoda- Image Hall (two pagodas with one image hall), Single Pagoda-Two Image Hall(one pagoda with two image halls), Single Pagoda- Three Image Hall (one pagoda with thee image halls) and No pagoda. In addition, the change of status through the location of the stone lantern, and among the three main temples, the use of the western part of the temple as a main Buddhist Temple, rather than the middle of the three temples, are characteristic elements that can not be found in the Three Kingdoms period ~ Unification Silla period. Second, it is a large fence that can be seen in Wando Buddhist temple site. This can be judged by the fact that the outskirts of the temple is surrounded by a perfect square, which implies the history, functionality, and religiosity of the Goryeo Dynasty"s War against the Mongolian Invasion, which can not be seen in the Buddhist temple site of the previous period. In particular, the fence, which is about 120-150cm, is so large that it is difficult to see it in other Goryeo temple sites. Finally, the characteristics of Goryeo Temple Site in Honam area can be seen in Hwasun Unjusa Temple Site (Yonggang-ri Building site). This was identified as a Won〈chamber院〉 in the late Goryeo Dynasty compared to the previously excavated ruins of Oeseonmi-ri in Uljin. In addition, there are considerably Goryeo temple sites in Honam area. However, most of them are limited to only a few part of the investigation, such as Yeongam Saja Temple Site, so it is not possible to examine the detailed the layout of Buddhist temple. Therefore, it is not easy to grasp the construction techniques and characteristics. In addition, in the case of the Buddhist temple site, there are many things to think about at the excavation site than other ruins. In this regard, architectural archaeological participation is urgently required.