디자인 분야의 융합이 강조되고 있는 현 시대의 모빌리티 기업은 고객이 경험하는 요소를 일관된 디자인으로 구현하여 기업의 이미지를 구축한다. 이에 본 연구는 일관된 디자인을 구현하기 위한 요소와 디자인 영역의 특징을 활용 가능한 복합적인 디자인 전략이 필요한데서 시작되었다. 과거에는 모빌리티 산업이 단일 모델의 디자인 품질향상에 중점을 두어 디자인 분야의 연구 개발이 이루어졌으나, 현대의 빠르게 전개되는 시장상황 변화와 고객의 눈높이에 부합하는 수준의 고객 경험을 창출할 수 있는 디자인을 구현하기 위해 모빌리티 제조사의 디자인 정체성 구축은 필수적인 요소이기 때문이다. 특히 모빌리티 제조사의 산업 특성상 고객 접점에 있는 제품, 커뮤니케이션, 융합 공간 디자인은 구현되는 방향에 있어 일관된 디자인으로 형성되는 정체성이 해당 기업의 자산이며 브랜드 가치를 향상시킨다. 이는 궁극적으로 기업이 유지될 수 있는 주력 제품의 부가가치를 향상시키는 핵심적인 요소로 작용하게 된다. 제품과 커뮤니케이션, 융합 공간 디자인의 경우 디자인되는 대상물의 물리적 스케일(Scale) 및 프로세스(Process) 등에서 차이가 발생한다. 고객에게 구현되는 방식에서도 특성에 따른 차이가 있어 일관된 디자인을 구현하는데 한계는 존재한다. 그러나 체계적인 디자인 융복합을 활용한 전략을 수립하여 가용한 범위에서 일관된 디자인 적용으로 구축 범위를 확대시킨 사례가 있으며, 결과적으로 디자인을 활용하여 브랜드의 가치 및 인지도는 향상되었다. 일관된 디자인 구현을 위한 디자인 융복합 전략으로 1. 고객 경험 접점 및 단계 응용, 2. 크리에이티브 디렉션의 설정, 3. 브랜드 하이라키(Hierarchy) 구조의 정립, 4. 라이프 사이클 분석 및 가이드 수립, 5. 디자인 매니지먼트 시스템 구축을 활용을 제시하고 구체적 방법에 대해 제시했다. 이를 기반으로 모빌리티 제조사에서 제품, 커뮤니케이션, 융합 공간 디자인 분야의 일관된 디자인 적용된 사례를 마스터 브랜드, 독립 브랜드 및 서브 브랜드로 분류하여 디자인 정체성을 형성시킨 관점에서 분석했다. 본 연구는 모빌리티 제조사의 대상 범위가 확대되고 있는 시점에 일관된 디자인의 구현을 위해 고려해야 할 핵심요소에 대해 논한다.
Mobility companies in the current era, where the convergence of the design field is emphasized, build a corporate image by implementing the elements experienced by customers in a consistent design. Therefore, this study began with the need for a design convergence strategy that can utilize the elements and characteristics of the design area to implement a consistent design. In the past, research and development in the design fields were conducted with an emphasis on improving the design quality of a single product model. Building a design identity for a mobility manufacturer is an essential element. In particular, due to the industrial characteristics of mobility manufacturers, the identity of a consistent design in the direction of implementation of product, communication and space design at the customer ontact point is an asset of the company and the added value of flagship products that can ultimately be maintained by enhancing the brand value will act as a key factor in improving. In the case of product, communication, and space design, there are differences in the physical scale of the object being designed and the design process method. There is a limit to implementing a consistent design because there is a difference according to the characteristics in the way it is implemented to customers. However, there are cases where the design application area was expanded through the design strategy planned at the time of design initiation, and the brand"s value and recognition improved through design. As a design strategy for consistent design implementation, 1. Application of customer experience points and stages, 2. Establishment of creative direction, 3. Establishment of brand hierarchy structure, 4. Life cycle analysis and establishment of guidelines, and 5. Design management system construction were suggested and specific methods were presented. Based on this, cases in which consistent designs were applied in the fields of product, communication, and space design by mobility manufacturers were classified into master brands, independent brands, and sub-brands, and analyzed from the perspective of forming design identities. This study discusses the key factors to be considered for the implementation of a consistent design at a time when the target range of mobility manufacturers are expanding.