현대 패션 시장은 변화가 가속화되면서, 패션의 유행 주기가 점차 짧아지고 있다. 소비자들은 이러한 유행의 변화를 따르기 위해, 작년에 구입한 옷이 유행에 맞지 않으면 유행에 맞는 옷으로 다시 구매하고, 소비자들이 구입한 옷은 옷장에 점점 쌓여져 버릴 수밖에 없게 되면서 의류 쓰레기가 되고 만다. 뿐만 아니라 옷을 생산하고 남는 원단 쓰레기와 의류를 염색·가공 후 발생하는 폐수로 인해 많은 패션산업 과정에서 환경 오염물이 생겨나고 지구 환경에 부담을 주고 있다. 이러한 현상으로 사람들이 대량 폐기에 대한 반성과 환경 보호에 관심을 가지기 시작하면서 리사이클, 재활용, 업 사이클링 등의 개념이 등장하였다. 현대 패션에서의 리사이클의 의미는 단순한 재활용이 아니라, 생태적 연계성을 가지며, 용도나 기능 면에서 재사용이 가능한 효용성을 지니며, 동시에 사회 윤리성을 갖춘 패션으로 주목을 받고 있다. 한편 자연이미지는 중세 시대부터 현대에 이르기까지 의상에 다양한 꽃과 식물 문양으로 나타났는데, 특히 1960년대에 이르러 히피 패션을 통해 천연소재와 자연적인 재료의 사용, 재활용과 함께 수공예 기법을 많이 사용하는 스타일로 표현되었다. 이후 히피 패션은 현대 패션의 트렌드 속에서 목가적이고 소박한 농부 패션에서 영감을 받은 전원풍이나 네오 히피 스타일 등 꾸준히 자연이미지를 추구하며 등장하고 있다. 최근에 들어서는 매년 컬렉션의 자주 등장하는 꽃무늬 프린트뿐만 아니라 다양한 열대 식물, 동물 등 자연의 모티브가 많이 사용되고 있다. 따라서 본 연구는 이러한 시대가 요구하고 있는 환경을 고려한 패션디자인의 패러다임의 변화를 살펴보고, 이를 최근 시대적 흐름에 적용하기 위하여 자연이미지를 활용한 리사이클 패션디자인을 연구하고자 하였다. 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 문헌자료와 선행연구를 통해 자연이미지와 리사이클 패션의 개념 및 발생배경을 고찰하고, 현대 패션에 나타나는 자연이미지의 활용 사례와 리사이클 패션디자인의 국내·외 사례를 분석하였다. 둘째, 자연이미지 표현을 위해 열대 정글의 동·식물을 선택하고, Adobe Illustrator 프로그램을 이용하여 텍스타일 모티브를 개발하였다. 셋째, 더 이상 입지 않고 버려지는 데님 의류를 해체하여 재배치하고, 자연이미지 텍스타일 모티브를 전사프린팅한 원단을 접목함으로써 현대 여성복으로 다시 제작하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 제작된 5벌의 여성복은 전체적으로 부드럽고 여성스러운 실루엣으로 자연스러운 디자인을 추구하였다. 구체적인 아이템으로는 사랑스러운 여성을 상징하는 원피스, 짧은 상의와 무릎길이의 스커트, 깔끔한 자켓과 스커트 및 바지 수트로 구성하였다. 둘째, 사용된 색채는 전체적으로 하늘, 바다 등 자연을 대표할 수 있는 푸른색과 흰색으로 표현하였다. 데님의복 고유의 청색을 중심으로 폴리 100% 원단의 화이트를 배색하였다. 여기에 연구자가 개발한 텍스타일 디자인의 비비드한 색상이 강조되어 생동감을 부여하도록 의도하였다 셋째, 소재는 버려지는 의복인 데님 팬츠 4벌과 데님 원피스 2벌을 폴리 100% 원단과 함께 사용하였다. 누구나 한 벌 이상 소유하고 있으므로 구하기 손쉽고 그만큼 쉽게 버려지지만, 질기고 튼튼한 섬유의 특성으로 재사용의 가치가 큰 데님 의류를 선택하였다. 버려지는 데님 원단에 새로운 원단을 추가적으로 사용한 이유는, 데님 의류의 바래지고 탁한 색상을 새 원단의 선명한 색상으로 극복하고자 하였다. 넷째, 텍스타일 디자인은 현대 패션 트렌드에서 변함없는 인기로 지속적으로 나타나는 자연이미지로부터 영감을 받아서, 주변에서 흔히 볼 수 있는 꽃을 평화로운 자연풍경으로 표현하고 열대 동?식물들을 모티브로 접목하여 개발하였다. 또한 디테일로는 원피스의 허리와 바지 등에 부분적으로 수공예적인 감성을 표현하기 위해 콜라주 기법으로 식물 모티브를 부착하여 자연이미지를 더욱 강조하였다. 이에 본 연구는 자연이미지의 특성과 표현을 리사이클 패션에 반영하여 현대 여성복으로 제작함으로써 리사이클 여성복 디자인 개발의 가능성을 제시하는 것에 의의가 있다고 할 수 있다. 아울러 데님 원단은 일상생활 중에서도 가장 보편적인 의류로서, 생산되는 양도 가장 많은 의류 중 하나이다. 이러한 데님 의복을 활용한 리사이클 연구는 의미가 있다. 특히 기존의 브랜드와 연구들은 단순히 데님 의류만을 리사이클 하였으나, 본 연구에서는 데님 의복의 재활용과 더불어 염색 단계의 환경적 부담을 줄이는 염색 공정인 전사프린팅을 접목함으로써 리사이클 디자인의 가능성과 활용범위를 넓힌데 의의가 있다.
본 연구는 자연이미지의 특성과 표현을 활용하여 리사이클 패션을 개발하기 위해 리뉴어블한 효용성을 지향하는 패션디자인 방법을 선택하였다. 또한 버려지는 데님 의류를 해체하여 재활용할 뿐만 아니라 전사프린팅을 접목하여 리사이클 패션디자인의 새로운 가능성을 제시함으로써 리사이클 패션의 영역을 넓힌 데에 본 연구의 의의가 있다. 본 연구는 전사프린팅을 위해 데님 의복 외에 합성섬유인 폴리 100%원단을 함께 사용한 한계점이 있으나, 이는 오랜 시간 동안 입혀져 퇴색되고 바래진 데님 원단의 희미한 색감을 전사프린팅의 선명한 색감으로 극복하고자 함이었다. 후속 연구로는 폴리 원단을 쓰지 않고, 버려지는 데님 의류 위에 직접 전사프린팅을 할 수 있는 리사이클 디자인 방법을 연구하고자 한다.
As changes in the contemporary fashion market accelerate, the cycle of fashion trend becomes gradually shorter, female consumers consume a lot to follow these changes in the trend. They would not wear the clothes they purchase in this season any more, if the trend of the season next year does not suit them, and as they purchase the clothes fitting the trend, clothes pile up gradually, so they cannot but throw them away, which become clothing wastes. Moreover, because of fabric wastes coming from production factories and waste water coming after dyeing and treating clothing, environmental pollutants are produced in the processes of the fashion industry, which burden the global environment. As people take interest in the protection of the environment along with the reflection on mass disposal because of this phenomenon, the concepts of recycle, recycling and up-cycling began to appear. Recycle in modern fashion, does not simply mean recycling, but it has ecological connection, and the usefulness of reusability in terms of purpose or function, and at the same time, it attracts attention as a fashion with social ethics. In contrast, images of nature have appeared as various flower and plant patterns on the clothes from the middle ages through the modern times, and especially, in the 1960s, through hippie fashion, along with the uses of materials from nature and natural materials, and recycling, it was expressed as a style that used a lot of handicraft techniques. Later, hippie fashion appears pursuing rural style or neo-hippie inspired by the pastoral and simple fashion of farmers in the trend of modern fashion. Recently, in addition to the floral print often appearing in each year’s collection, natural motifs such as various tropical plants and animals are used much. Therefore, this study would examine the changes of the paradigm of fashion design considering the environment, which the times demand and investigate the recycle fashion design utilizing natural images to apply this to the recent flow of the times.
The results of this study are summarized as follows: First, the five women’s clothes produced, overall, pursued natural design with soft and feminine silhouette. As the concrete items, they consisted of a dress that symbolizes lovely women, a short top, a knee length skirt, a neat jacket, and a suit of skirt and pants. Second, the colors used were overall blue colors like the sky and the sea, which could represent nature, and white colors. This study arranged the white colors of 100% polyester material centering around the unique blue color of denim clothing. Here, it was intended to give vividness through emphasizing the vivid color of the textile design, developed by the researcher. Third, as for materials, this study used clothing to be thrown away, four denim pants and two denim dresses along with 100% polyester material. This study chose denim clothing with a great value of reuse, because of the characteristics of the strong and durable fiber, though everyone has more than one, which is easy to get easily. The reason why a new material was used for the denim material to be thrown away was to overcome the faded and hazy color of the denim clothing with the vivid color of the new material. Fourth, for textile design, this study expressed a peaceful natural scenery with flowers easily seen in the surroundings and developed designs using tropical animals and plants as motifs, inspired by natural images popular and continuously appearing in the trend of modern fashion. In addition, as for details, this study further emphasized natural images, attaching the motif of plants with the collage technique to express handicraft sensibility partially on the waist of the dress and pants. Thus, this study has a significance that it presents the possibility of the development of recycled women wear design by producing modern women wear, reflecting the characteristics and expressions of natural images. In addition, the denim material is the most common clothing in everyday life and one of the clothing produced. A study of the recycling utilizing this denim clothing has a significance. Especially, existing brands and the studies simply recycled denim clothing only, but this study has a significance that it presented the possibility of recycle design and expanded the range of the utilization, using transfer media printing, a dyeing treatment to reduce the environmental burden in the stage of dyeing along with the recycling of denim clothing.
This study chose the fashion design that would aim at renewable utility to develop recycle fashion, utilizing the characteristics and expressions of natural images. In addition, this study has a significance that it recycled denim clothing to be thrown away by tearing it down and presented a new possibility of recycle fashion design, using transfer media printing to expand the domain of recycle fashion. This study has a limitation that it used synthetic textile, 100% polyester material together in addition to denim clothing for transfer media printing, but it was attempted to overcome the faint colors of the denim material tarnished and faded, worn for a long time with the vivid colors of transfer media printing. As a follow-up study, a recycle design method of direct transfer media printing on the denim clothing to be thrown away without using polyester material would be investigated.
목차
I. 서 론1. 연구의 필요성 12. 연구 목적 3II. 이론적 배경1. 자연이미지1) 자연이미지의 개념 52) 자연이미지를 활용한 현대 패션 82. 리사이클 패션디자인1) 리사이클 패션의 개념과 발생배경 132) 리사이클 패션디자인 153) 데님을 활용한 리사이클 패션 22III. 연구방법 및 절차1. 연구범위 및 대상 252. 연구방법 26IV. 연구결과1. 작품제작의도 272. 해설 및 작품 30V. 결론 및 제언참고 문헌 54ABSTRACT 57