메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
채흥석 (서울대학교) 정용환 (서울대학교) 이명수 (교통안전공단) 민경찬 (교통안전공단) 이경수 (서울대학교)
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 창립 70주년 기념 학술대회
발행연도
2015.11
수록면
1,778 - 1,783 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
Regulation for the testing and operation of automated vehicles on public roadways has been recently developed all over the world. For example, the licensing standards for autonomous vehicles have been proposed in California and Nevada. However, safety performance evaluation scenarios for automated vehicles have not been proposed yet. It is important to comprehensively evaluate the safety performance of automated vehicles before they are produced and deployed. This paper presents lane change evaluation scenario of automated vehicles. Because lane change is frequently happened in driving situation, lane change evaluation is crucial. The scenario evaluates safety of automated vehicles changing lane, utilizing target vehicle placed on rear-side (next lane) of automated vehicles. The target vehicle is equipped with adaptive cruise control and auto emergency braking based on human driver data. Safety evaluation factors in lane change situation are also developed. This scenario is investigated via computer simulation.

목차

Abstract
1. 서론
2. 자율주행 자동차 차선 변경 평가 시나리오 및 평가 차량
3. 차선 변경 안전성 평가항목
4. 시뮬레이션 결과
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-550-002184465