메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
노순옥 (엘리트유치원) 김영희 (충북대학교)
저널정보
충북대학교 생활과학연구소 생활과학연구논총 생활과학연구논총 제25권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
69 - 81 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the effects of emotional labor on burnout, job satisfaction, and turnover intention in early childhood teachers. The subjects of this study were 342 teachers in charge of three- to five-year-old children at child care centers and kindergartens in Cheongju city. Data were analyzed by path analysis using SPSS 26.0 and AMOS 21.0 programs. The results of this study were as follows: First, teachers' deep emotional labor had direct effects on emotional exhaustion, depersonalization, and personal accomplishment whereas overt emotional labor had direct effects on depersonalization and personal accomplishment but had no impact on emotional exhaustion. Second, teachers' emotional exhaustion directly effected on job satisfaction and turnover intention while depersonalization and personal accomplishment directly effected only job satisfaction alone but had no impact on turnover intention. Third, job satisfaction had a direct effect on turnover intention. Fourth, emotional exhaustion and personal accomplishment of teachers had an indirect effect on turnover intention mediated by job satisfaction.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (72)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0