메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
유수연 (명지대학교) 박윤현 (명지대학교) 김진욱 (명지대학교)
저널정보
한국열린유아교육학회 한국열린유아교육학회 학술대회 논문집 한국열린유아교육학회 2024년도 추계국제학술대회
발행연도
2024.10
수록면
162 - 165 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: The research aims to explore factors of gender sensitivity of early childhood education teachers through reviewing relevant studies about gender and early childhood education. In this paper, the concept of the early childhood education teachers’ gender sensitivity suggested feeling uncomfortable with gender discrimination and sexual stereotypes in early childhood settings and including the intention to change these feelings positively. Method: A systematic literature review(Petticrew & Roberts, 2006) was used to collect and uncovered the factors of the teachers’ gender sensitivity. Therefore, 16 studies were selected and the factors were extracted with the meta-aggregation method(Dixon-Woods et al., 2005). For the content validity, two professors and two doctoral students reviewed the results. Results: Four factors of the early childhood education teachers’ gender sensitivity were identified. The teachers’ gender sensitivity involved 'openness to sexual roles', 'self-reflection as a teacher', 'non-violence', and 'openness to gender identity'. The details of the four factors were explained in 23 contents. Conclusion: By exploring the factors, it is expected to suggest teachers teaching and caring with gender sensitivity in early childhood settings.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092186152