본 연구는 해양레저스포츠, 특히 요팅과 관련하여 잠재고객에게 어떤 종류의 체험을 제공하는 것이 잠재고객들로 하여금 요팅에 대한 평가를 긍정적으로 이끌어 내는지를 파악하고 해양스포츠 소비자들의 체험 후 감정을 다양하게 극대화할 수 있는 체험중심적인 마케팅 방안을 제시해 주고자 하였다. 첫째, 체험의 직접성에 따라 체험 후 감정에 차이가 있을 것이라는 가설을 분석한 결과, 직접체험이 간접체험보다 대인교류감, 유능감이 더 강하게 나타났다. 반면, 역동감과 모험감은 간접체험이 직접체험보다 더 강하게 나타났으며, 자유감과 대자연감에는 체험의 직접성에 따른 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 체험의 강도에 따라 체험 후 감정에 차이가 있을 것이라는 가설을 분석한 결과, 대인교류감, 자유감, 유능감, 대자연감은 체험강도에 따라 더 강한 차이가 나타났다. 반면, 모험감의 경우 강한체험보다 약한체험이 보다 강하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 체험의 강도는 역동감의 차이에는 영향을 미치지 않았다. 셋째, 관여도에 따라 체험 후 감정에 차이가 있을 것이라는 가설을 분석한 결과, 대인교류감, 자유감, 역동감, 유능감, 대자연감에 관여도에 따라 차이가 있음이 나타났으나, 모험감에는 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 체험의 직접성 및 강도 그리고 관여도는 행동의도에 영향을 미칠 것이라는 가설을 분석한 결과, 체험의 직접성 및 관여도는 행동의도에 유의한 차이가 나타났다. 반면 체험의 강도는 행동의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 해양레저스포츠 활성화를 위한 이론적이고 실무적인 시사점을 제안할 수 있다. 첫째, 본 연구는 기존 연구를 바탕으로 요팅의 체험요인을 체험이 끝난 뒤 느끼는 감정으로 파악하고 대인교류감, 자유감, 역동감, 모험감, 유능감, 대자연감 6개 차원으로 심층적인 내용을 밝혀냈다고 볼 수 있다. 둘째, 본 연구는 체험의 유형을 체험의 직접성과 강도에 따라 분류함으로서 좀 더 세분화된 체험의 형태를 제시해 줄 수 있었다. 셋째, 체험의 유형에 따라 참여자가 느끼는 체험 후 감정에 차이가 있으며, 긍정적인 감정이 더욱 유발될 수 있는 체험의 유형은 참여자로 하여금 즐거움의 체험을 증가시킨다는 것을 실증적으로 밝혀냈다. 넷째, 관여도에 따라 체험 후 감정 및 행동의도에 차이를 확인함으로써 스포츠 참여자의 행동과 동기를 파악하고, 관여도에 따른 시장세분화와 마케팅 전략 수립에 도움을 주고자 하였다. 이러한 결과는 체험 후 감정에 따라 체험프로그램을 세부적으로 구성할 수 있으며, 다양한 변수를 함께 이용하여 새로운 체험 프로그램 및 요팅 교육프로그램 개발 등 향후 스포츠체험과 관련된 마케팅활동에 도움이 될 것이다.
Participating in the marine leisure sports, whether it is direct (e.g. engaging competition) or indirect form (e.g. watching competition via media), requires various types of active experience of participants. This study aims to find out the most effective type of experience that brings positive assessment on marine leisure sports by potential customers of the activity and to provide experience-centered marketing strategies to maximize the potential customers post-experience feelings in various ways. In this study, the effects of type and involvement of participation on the post-experience feelings were analyzed. The results of the analysis can be summarized into five findings. First, the test of the immediacy hypothesis (the effect of direct/indirect form of experience) shows that the direct participation group had more intense feeling of the interpersonal interactions and the self-efficacy after the activity. However, the feeling of dynamicity and adventure was stronger in the indirect participation group. The feeling of natural interaction and the feeling of freedom did not differ across the groups. Second, test of intensity hypothesis (the effect of strong/weak form of experience) shows that the strong intensity groups reported more intense feeling of the interpersonal interaction, the feeling of freedom, the self-efficacy and the feeling of natural interaction, whereas the feeling of adventure showed the opposite pattern of the response. The feeling of dynamicity showed no significant difference between the groups. Third, involvement hypothesis (the effect of high/low involvement of experience) test shows all post-experience feelings except for the feeling of adventure, which was indifferent across the groups, was more intense in the high-involvement group. Fourth, the immediacy and the involvement showed significant effect on the behavioral intention of the participants but the intensity of the experience was insignificant. The results of this study suggest several practical, and theoretical implications for the vitalization of marine leisure sports. First, on the basis of the previous studies, this study figured out in-depth relationships between six different post-experience feelings after the yachting activity. Second, This study suggests more detailed classification of experience types by subdividing the experiences into two different domains-the immediacy and the intensity. Third, by revealing the pattern of relationship between the type of experience and the post-experience feelings of the participants, this study found out that the type of experience which causes more positive feelings can increases the joy of the participants. Fourth, the analysis of the involvement effect on experience provide useful perspective to understand the participants’ behavior and motive, which could be helpful for market segmentation and various marketing strategies. The new programs for the experience or the education of yachting activity will be helpful for developing future marketing strategies.